vineri, 10 aprilie 2015

Despre cumpărarea produselor românești.

Astăzi vreau să vă povestesc o întâmplare legată de "mitul" cumpărării de produse made in Romania. Pasionat fiind de ceasuri, am avut nevoie să cumpăr o curea de piele pentru un Seiko. Cum doream ceva puțin mai deosebit (un model "Aviator"), m-am gândit să apelez la cineva din România care oferă curele de ceas hand-made.

Toate bune și frumoase, îmi trimite persoana respectivă pe e-mail vreo zece modele foarte drăguțe de curele împreună cu descriere și detalii despre preț. Aici apare problema. Cel mai ieftin produs costa 100 lei + 20 de lei transport, iar cel mai scump peste 200 de lei + transport. Destul de mult având în vedere că vorbim doar despre o bucată de piele, ce-i drept lucrată manual. Fiind dispus să cheltui maxim 100 de lei pentru acest "moft",  i-am scris vânzătorului că îi pot oferi 100 lei inclusiv transport pentru modelul de 100 lei + 20 de lei transport. Răspunsul nu a întârziat să apară, vânzătorul spunându-mi că nu negociază prețul.

După cum v-am precizat, îmi plac ceasurile și de aceea m-am mai uitat de o curea cum îmi doream și prin alte părți. Astfel, am reușit să găsesc una la fel ca cea confecționată în România, pe ebay.co.uk la un vânzător din Spania, la prețul de 21 euro + 2 euro transport, adică aproximativ 100 lei inclusiv transport. Prima întrebare pe care mi-am pus-o a fost "de ce transportul de la Oradea la București costă aproape 5 euro, iar cel din Spania la București 2 euro ?", iar a doua întrebare a fost "de ce cureaua confecționată în România unde toate costurile sunt mai mici decât în Spania costă mai mult decât cea confecționată în Spania ?" 

Apoi, am intrat într-un cunoscut magazin de ceasuri din magazinul "Unirea" unde am găsit o curea cum căutam la prețul de 70 lei, iar pe etichetă avea înscripționat prețul de 12 euro (aprox. 55 lei), probabil cu cât se vinde în afară...

Deși inițial am dorit să cumpăr un produs "made in România", în final am cumpărat un produs "de afară" deoarece mi s-a oferit un raport calitate-preț mult mai bun pentru ceea ce am dorit să cumpăr. 

Ceea ce doresc să transmit prin acest articol este faptul că pentru ca economia României să prospere, românii să cumpere produse confecționate de români, iar străinii să importe produse confecționate de români, este necesar ca produsele românești să fie competitive, iar raportul preț-calitate să fie  mai bun decât cel al altor produse. Cât timp acest lucru nu se întâmplă, prefer să cumpăr pâine prăjită din Ungaria (cum am văzut în supermaketuri) și curele de ceas din Spania

Subscribe to Un mod diferit de a privi Economia by Email

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu